Vi väljer fler lärare på lågstadiet framför vinstjakt
Skolpengar som idag går till privata vinstuttag ska istället gå till mindre klasser på lågstadiet. Det är utgångspunkten i vårt förslag om en småskolereform.

De elever som hamnar efter redan från början har en uppförsbacke hela skoltiden. Lärare vittnar om stökiga klassrum och grupper som blivit för stora för att alla elever ska få den hjälp de behöver. Samtidigt som fler elever än någonsin slås ut från skolan gör skolkoncernerna rekordvinster.
Vi vill införa en småskolereform med bindande regler om maximalt 12 elever per lärare i lågstadiet. Det skulle alltså innebära att varje klass har två fullt utbildade lärare. För att nå dit krävs resurser för att anställa 3000 lärare.
Detta ska finansieras genom att:
- Stoppa vinstuttag i skolan. Skolans pengar ska gå till skolan, inte till privata vinster.
- Ta bort överkompensationen i skolpengen till friskolor. Idag har friskolor rätt till samma skolpeng som kommunala skolor, trots att de har färre ansvar. De ska alltså bekosta färre saker men har ändå rätt till lika mycket pengar. Det vill vi ändra på.
- Göra om riktade statsbidrag till ett samlat sektorsbidrag. Idag finns ett myller av öronmärkta statsbidrag från staten till kommunerna. Detta är pengar som bara får användas till ett speciellt ändamål och som kommunerna ofta behöver ansöka om. Vi vill göra om ett antal sådana riktade bidrag till ett samlat bidrag till skolan.
Vi sätter eleverna framför skolbolagen. Fler lärare i lågstadiet går före vinstutdelningar till aktieägare. Vi tar skolan på allvar.
![Till [2026-05-26] Vi väljer fler lärare på lågstadiet framför vinstjakt startsida](/images/18.2123a3e018ec17b159e62d0/1713378498722/Go%CC%88teborg%20logotyp_lokal_liggande_vit_mall.png)