Till [2026-05-11] Högern vill chockhöja din hyra startsida
Nyhet


Högern vill chockhöja din hyra

Vill du betala 58% mer i hyra? Med högerns förslag om marknadshyror skulle hyrorna stiga dramatiskt. För lägenheter i innerstaden med i snitt 58% och så mycket som 95% i Landala. I Göteborg som helhet i genomsnitt med 36%. En tvåa i centrum skulle kunna få en hyra på 12 197kr.

Detta vore ett hårt slag mot människors plånböcker. För en genomsnittlig hyresgäst i Göteborg skulle nästan var tionde krona av det man brukar ha kvar efter skatt försvinna. För hyresgäster i Majorna-Linné nästan var femte. Det är inte vad vi göteborgare behöver efter åratal av inflationskris och sjunkande reallöner. Har du råd med detta? Vad skulle du behöva avstå?

Flera partier på högerkanten vill införa marknadshyra på nya kontrakt vilket med tiden kommer göra marknadshyra till norm. Vi socialdemokrater vill stoppa detta och bevara nuvarande system där hyror sätts i förhandling mellan hyresvärden och Hyresgästföreningen och där lägenhetens bruksvärde (skick, läge, standard osv.) ska avgöra hyran.

Hur motiverar då högern detta förskräckliga förslag? De påstår att det ska öka byggtakten. Men detta är ett tomt argument. Redan idag har nybyggda lägenheter marknadshyra under de första 15 åren. Frågan är: Stirrar högerpartierna sig blinda på nyliberala teorier utan att ta in hur verkligheten faktiskt ser ut eller sitter de i knät på fastighetsbolagen och sätter deras vinstintresse framför oss göteborgares intressen?

Vi socialdemokrater står på Göteborgs hyresgästers sida. Engagera dig mot högerns chockhyror! Gå med i Socialdemokraterna, klicka här.

Källa: Hyresgästföreningens och Rambolls rapport om marknadshyror.