Johan Büser (S) observerar valet i USA

Den 8 november hålls parlamentsval i USA. Johan Büser (S), en av riksdagsledamöterna från Göteborg, ingår i den internationella delegationen som observerar valet.

Valet i USA den 8 november kommer det delta 200 parlamentariker från hela världen för att observera valet. Detta genom organisationen för säkerhet och samarbete i Europa, OSSE. Organisationen är en sammanslutning för säkerhetspolitisk dialog och samverkan i Europa. En viktig uppgift är att övervaka parlaments- och presidentval i olika länder. Genom att vara på plats i utvalda delar av landet under valdagen är observatörernas uppgift att följa att valet är öppet och att det genomförs på ett korrekt sätt. Parlamentarikerna observerar valtillfället, förseglingen av röstsedlar och rösträkningen i olika vallokaler.

De svenska riksdagsledamöterna kommer att observera valet i delstaterna Virginia, Nevada och Missouri. Johan Büser, riksdagsledamot från Göteborg och vice ordförande i den svenska OSSE-delegationen, kommer att observera valet i Missouri och St Louis. Johan befinner sig i USA 3-9 november.

”Det är med stolthet som jag ska representera Sverige och OSSE som valobservatör i det amerikanska mellanårsvalet, och säkerställa att det går till på ett demokratiskt och korrekt sätt. Att vara en av observatörerna i USA känns särskilt viktigt i tider när demokratin utmanas på flera håll i vår värld. Att varje amerikan får möjlighet att säga sin mening i ett val med så högt valdeltagande som möjligt är min förhoppning”, säger Johan Büser inför sin resa.