Jonas Attenius: Vi är redo att bilda ett nytt styre för Göteborg!

Hej! Jonas Attenius här, gruppledare för Socialdemokraterna i Göteborgs stadshus. Sedan valet har Göteborgs kommunfullmäktige en högermajoritet – inräknat allt från centerpartister till sverigedemokrater - med ett mandats marginal. Samtidigt har Centerpartiet hållit fast vid sitt ord om att inte göra sig beroende av Sverigedemokraterna. Vi hade gärna haft ett majoritetsstyre där Centerpartiet är en del och vi hade långt gångna förhandlingar för att bilda ett sådant. Nu gick inte det, vilket är beklagligt, men man måste ha respekt för att olika partier gör olika bedömningar av den parlamentariska situationen. Jag ser fortsatt Centerpartiet som en naturligt samarbetspart i de frågor där vi står varandra nära.

Idag meddelade Centerpartiet att man istället väljer att gå i fri opposition och gå fram med sin egen budget. Det innebär att Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet är redo att bilda ett nytt styre för Göteborg och att jag är redo att, om kommunfullmäktige så vill, axla ansvaret som kommunstyrelsens ordförande.

Jag förstår att många är intresserade av vad det här innebär politiskt. Som vi tidigare meddelat hade vi långt gångna – i princip färdiga – förhandlingar med Centerpartiet. Eftersom de tidigare i veckan valde att hoppa av behöver vissa saker justeras innan vi är helt färdiga, men vi kommer att återkomma med vilka som blir styrets representanter, vad vi lägger för budget och vad som blir den politiska inriktningen så snart det är klart.

Jag vill tacka alla inblandade partier för konstruktiva samtal – särskilt V och MP som jag ser fram emot att leda Göteborg med de kommande fyra åren. Jag vill också rikta ett stort tack till de 92 133 göteborgare som valde den socialdemokratiska valsedeln i valet. Jag kommer kämpa varje dag för att hedra det förtroendet och för att er röst ska göra skillnad. Slutligen vill jag rikta ett stort tack till Socialdemokraterna i Göteborgs medlemmar. Utan ert slit i valrörelsen och utan den politik ni varit med och format hade inte det här maktskiftet varit möjligt.