Jonas Attenius om (s)uccévalet och vad som händer nu

laddstolpar

Socialdemokraterna i Göteborg växer kraftigt i alla tre valen och allra mest i valet till kommunfullmäktige. Rösterna är inte helt färdigräknade men i nuläget ser det ut som att Socialdemokraterna ökar med 6 procentenheter till 26,5%. Jonas Attenius, kandidat till kommunstyrelsens ordförande, om succévalet:

”Jag vill börja med att säga stort tack till alla medlemmar som både nu i valrörelsen men också faktiskt de senaste åren hjälpt till att bygga vårt parti starkt. Vi inledde den senaste mandatperioden med ett historiskt lågt valresultat och ett borgerligt maktskifte. Nu gör vi vårt bästa val på 12 år och vi ökar för första gången sedan 2006. Vi motbevisade alla domedagsprofetior om Socialdemokraterna i Göteborg. Antalet människor som röstat på oss hade kunnat fylla både gamla och nya Ullevi – samtidigt. Nu är det dags att kämpa för varenda väljare – gammal som ny – som gett oss sitt förtroende.”

Så vad händer nu? Jonas säger såhär:
”Jag förstår att många av er är nyfikna på vad som kommer hända i den lokala regeringsfrågan. Vilka partier kommer bilda styre? Det är fortsatt ett komplext och ännu inte helt färdigräknat parlamentariskt landskap vi har framför oss. Därför kommer jag att börja föra dialog med flera olika partier, men förstås inte med Sverigedemokraterna, om hur valresultatet ska hanteras. Det är för tidigt att säga hur det slutar, men mitt mål i varje samtal med de andra partierna är att kunna förverkliga så mycket socialdemokratisk politik som möjligt.”