NYHET

Moderaternas ombildningshot: här är alla drabbade stadsdelar

Moderaterna går till val på att ombilda tiotusentals hyresrätter till bostadsrätter i stadsdelar ”där hyresrätten dominerar”. Demokraterna stödjer förslaget och även Sverigedemokraterna har öppnat upp för ombildningar. Men vad innebär egentligen en ombildning – och riskerar ditt hem att säljas ut? Vi har hela listan på områden som omfattas av Moderaternas ombildningsplaner.

Sedan Göteborgs borgerliga styre och Demokraterna i fjol, med passivt stöd av Sverigedemokraterna, gick fram med olika förslag om att ombilda hyresrätter till bostadsrätter har frågan snabbt seglat upp som en av kommunvalets stora konfliktfrågor.

Ombildningar innebär att om bara lite mer än hälften av hyresgästerna i en fastighet säger ja så ombildas hela fastigheten till bostadsrätter. Det kan vara gynnsamt för vissa hushåll, men för den som inte har flera miljoner på banken eller som saknar möjlighet att ta ett stort banklån – med dagens stigande räntor – kan det innebära en stor osäkerhet och oro för sitt eget hem.

Kritiker menar också att ombildningar innebär färre hyresrätter och därmed sämre chans för folk med låg- och medelinkomster att bo i mer centrala stadsdelar, vilket ökar segregationen. I Stockholm har det gång på gång uppdagats hur ombildningskonsulter använder bedrägliga metoder för att pressa igenom utförsäljningar.

Jonas Attenius (S), oppositionsråd.

Attenius (S): ”Göteborg ska inte bli som Stockholm”
Socialdemokraterna går till val på att rädda hyresrätterna och stoppa ombildningarna. Partiets kommunalråd Jonas Attenius (S), som kandiderar till att bli kommunstyrelsens ordförande, menar att höstens val avgör om Göteborg ska fortsätta vara Göteborg eller bli mer som Stockholm.

– I Stockholm har Moderaterna redan genomfört exakt den här politiken. Där har man gjort sig av med nästan var tredje hyresrätt sedan 90-talet. Det motsvarar tiotusentals lägenheter. Om man tycker att Stockholm är ett bra exempel på hur en bostadsmarknad ska se ut kan man rösta på något av de borgerliga partierna. Annars ska man rösta på Socialdemokraterna. Göteborg ska inte bli som Stockholm, säger Jonas Attenius.

Han menar att om Socialdemokraterna vinner valet kommer man att riva upp det beslut som klubbades av kommunfullmäktiges högermajoritet i fjol och som innebär att lägenheter ska ombildas i områden ”där hyresrätten dominerar”.

I praktiken innebär det primärområden där andelen hyresrätter överstiger 50%. Ett av högersidans främsta argument för ombildningar är att de skulle motverka segregationen och kriminaliteten i förorten, men en genomgång av andelen hyresrätter per område visar att de områden som berörs av Moderaternas ombildningsförslag, och som nu riskerar få ännu längre kötid, är i själva verket mer centrala områden så som Haga, Majorna, Gamlestaden, Guldheden och Kville.

Här är hela listan på områden som hotas av ombildningar:
Frölunda Torg
Stigberget