Vallöfte från S i Göteborg om billigare kollektivtrafik

Nu rullar spårvagnar och bussar på Göteborgs gator med budskapet "Tycker du att det är för dyrt att ta vagnen? Det tycker vi med. Rösta på Socialdemokraterna". S i Göteborg går till val på att sänka biljettpriserna för vanliga göteborgare.

Göteborgs spårvagnar och bussar transporterar dagligen tiotusentals människor samtidigt som de underlättar klimatomställningen för helt vanliga göteborgare. Kollektivtrafiken bidrar också till att minska segregationen när människor enkelt kan ta sig till utbildning och arbete runtom i hela staden. Kort och gott är kollektivtrafiken otroligt viktig för Göteborg som stad.

Därför går Socialdemokraterna i Göteborg till val på att göra kollektivtrafiken billigare för vanligt folk. Det är en viktig reform för att bryta segregationen och öka takten i klimatomställningen.

– Högerstyret har de senaste åren chockhöjt biljettpriset för ett månadskort. Vi socialdemokrater här i Göteborg vill göra precis tvärt om och börja steg för steg sänka biljettpriserna. Det sista folk behöver just nu är ännu dyrare kollektivtrafik. Alla ska ha råd att åka kollektivt, säger Jonas Attenius.

– På regionnivå vill det grönblå styret fortsätta höja biljettpriserna varje år. Får vi makten kommer vi att frysa biljettpriset. Vi behöver fler som reser med kollektivtrafiken, inte färre, säger My Alnebratt.

Under Moderaternas åtta år vid makten i Västra Götalandsregionen och fyra år i Göteborg har biljettpriset ökat från 545 kronor till 815 kronor, nästan 50 procent. Under samma period har den allmänna prisutvecklingen legat på 18,5 procent.

– Vi ser att biljettpriserna har rusat under Moderaternas åtta år vid makten och de som drabbas värst är vanligt folk som är beroende av kollektivtrafiken, ofta kvinnor. Det får vara nog med det nu. Idag har många knappt råd att åka till skolan eller jobbet, det förvärrar segregationen och blir extra tufft nu när hushållen drabbas av prishöjningar i stort, säger My Alnebratt.

Socialdemokraternas förslag i detalj är:

• Frysa de återkommande biljettprishöjningarna i kollektivtrafiken under hela 2023.
  • Sänka kostnaden för ett månadskort Zon A med minst 100 kronor för folkbokförda göteborgare.
  • Avgiftsfria sommarlovskort till alla ungdomar och studerande i Göteborg.
  • Fortsätta erbjuda gratis seniorkort i kollektivtrafiken till göteborgare som fyllt 65 år.