NYHET

Fira Första maj med Socialdemokraterna och LO i Göteborg

På Första maj, arbetarrörelsens internationella högtidsdag, samlas socialdemokrater och LO-medlemmar över hela landet. 2022 sker det under parollerna ”Sverige kan bättre” och ”Alla Folks frihet”. Som nationell företrädare talar LO:s ordförande Susanna Gideonsson i Göteborg.

– Arbetarrörelsen samlas i hela landet på Första maj, en dag då vi visar att vi är starka tillsammans. Och att vi med gemensamma krafter ska vända på varje sten för att bryta segregationen och knäcka gängen. Att vi ska ta tillbaka kontrollen över välfärden och använda klimatomställningen för fler jobb och en hållbar framtid. Vi samlas också för att visa vår solidaritet med människorna i Ukrainas kamp för sin frihet och demokrati, säger Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin.

I Göteborg talar LO:s ordförande Susanna Gideonsson.

– På arbetarrörelsens stora högtidsdag – Första maj – vill Socialdemokraterna förmedla vår solidaritet med Ukrainas folk och vår vilja att stärka Sverige. Därför demonstrerar vi i år under parollerna Alla folks frihet och Sverige kan bättre. Detta är vår övertygelse: samhället är som starkast när vi löser våra problem tillsammans, säger Mattias Jonsson, ordförande för Socialdemokraterna i Göteborg.

Tid och plats

17.00 Götaplatsen